Diakenwijding


Op zaterdag 21 oktober 2006 zal mgr. Jozef De Kesel, hulpbisschop van ons aartsbisdom, mijn medebroeder Andreas en mij tot diaken wijden tijdens de eucharistieviering van 11u in onze abdijkerk.

Mgr. Josef De Kesel

Zoals alle wijdingen in de kerk is ook de diakenwijding een toewijding aan God en zijn volk, een wijding en zending tot dienstbaarheid.

De diakens zijn van oudsher bijzonder geroepen tot dienstbaarheid aan de noodlijdenden (zowel materieel als geestelijk), verkondiging van het evangelie en het bijstaan van de bisschoppen en de priesters in hun dienst aan het gelovige volk.

Wanneer er geen priester aanwezig is mogen zij voorgaan in het gebed, in de viering van de sacramenten van het doopsel en het huwelijk.

Tijdens de eucharistieviering verkondigen zij het evangelie en helpen ze de voorganger aan het altaar.

Dit is de laatste grote stap naar de priesterwijding toe.

Vanuit de aard van dit gebeuren hebben we in onze abdij de gewoonte de diakenwijding niet te koppelen aan een feestgebeuren.

Graag nodig ik u uit om op die dag biddend met ons verbonden te zijn.

Vanzelfsprekend bent u ook welkom tijdens de wijdingsplechtigheid in de abdijkerk om deze bijzondere gebeurtenis mee te maken.

Graag dus uw gebed voor Andreas en mij, voor heel onze abdijgemeenschap en voor onze families.

In deze tijden van toenemende spanning durf ik ook vragen om samen met ons te bidden voor de vrede onder de gelovigen van de verschillende godsdiensten, vooral onder hen die het geloof belijden in de Ene God.

1 Response to “Diakenwijding”


  1. 1 Cindy zondag 22 oktober 2006 om 15:55

    Hallo Vincent,

    nog eens een dikke proficiat met uw diakenwijding, ik ben fier op jou. Het was een hele mooie plechtigheid en ik was blij dat ik die met je mocht delen.

    Nog dikke kussen,

    Cindy


Geef een reactie

Bezoekers:

  • 112,224 pageviews

Archief

Follow De blog van Vincent on WordPress.com

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 2.215 andere volgers


