Homilie voor de 6e zondag van Pasen C


Vandaag mocht ik voorgaan in de eucharistieviering van de abdijgemeenschap en hield er deze homilie:

lezingen:

Handelingen 15,1-2.22.29
Apokalyps 21, 10-14.22-23
Johannes 14, 23-29

Ik ga heen, maar Ik keer tot u terug”, zegt de Heer.

En ook: “Als iemand mijn woord onderhoudt zullen de Vader en Ik tot hem komen en verblijf bij hem nemen.”

Broeders en zusters, deze woorden uit de afscheidsrede van Jezus klinken ons tegelijk bedroevend en verheugend in de oren. In deze dagen voor Hemelvaart wordt ons vanuit het evangelie dat dubbele gevoel aangereikt. Er is nog steeds de vreugde om de verrijzenis, maar er is ook het besef dat er ons nog iets anders te wachten staat. Of beter gezegd: we hebben nog Iemand te verwachten: de heilige Geest.

Jezus noemt hem de Helper, die ons alles zal leren en in herinnering brengen wat de Heer gedaan en geleerd heeft. Maar opdat Jezus de Geest zou kunnen zenden, moet Hij naar de Vader terugkeren. Vanuit de glorie van de Vader zal Hij de Geest zenden aan wie er om vragen. Hij heeft immers aan zijn leerlingen beloofd dat allen die er om bidden, de heilige Geest zullen ontvangen.

Vorige zondag hoorden we in het evangelie hoe Jezus ons het nieuwe gebod van de Liefde geeft. Liefde die zichzelf helemaal wegschenkt, liefde die leven geeft. Dat is het woord waarvan Hij zegt dat, als we het onderhouden, we door de Vader bemind zullen worden. Meer nog: God zal bij ons zijn verblijf nemen als we daadwerkelijk de naaste beminnen zoals Jezus ons heeft liefgehad.

Wij kunnen dus allemaal tempels worden van God, levende plaatsen waar Hij woont en werkzaam is in deze wereld. In het nieuwe verbond is er geen andere tempel nodig dan de plaats waar God verblijft. We moeten Hem niet ver gaan zoeken. Als we de liefde beoefenen, woont Hij in ons hart.

Het nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel neerdaalt, dat zijn wij, dat is de kerkgemeenschap. Dit beeld uit de Apokalyps confronteert ons met de vraag in hoeverre de kerkgemeenschap een gemeenschap is waar God kan wonen. Zijn wij een gemeenschap die in geloof en liefde een licht is voor de wereld? En is God werkelijk het licht in ons leven? Of blijft Hij maar een vage achtergrondfiguur? In welke mate zijn wij een gemeenschap waarin mensen zich thuis kunnen voelen, waar mensen welkom zijn? Welke drempels en poorten leggen wij onszelf en anderen in de weg, die ons verhinderen of bemoeilijken die Stad van God binnen te gaan?

Met die vraag zaten ook de apostelen in de eerste lezing. Hoe hoog moeten we de drempel leggen voor wie tot onze geloofsgemeenschap wil behoren? Zoals we in de eerste lezing hoorden, hebben de apostelen het wijze besluit genomen dat alleen het hoogstnoodzakelijke opgelegd moet worden aan nieuwe leden, zeker niet meer dan de gevestigde leden zelf konden dragen. Om christen te worden, hoef je niet eerst onder de joodse wet te gaan leven. Hoe lofwaardig zo’n levenswijze ook mag zijn, ze is geen voorwaarde om een echte christen te kunnen worden. De enige geboden die voor alle mensen gelden, zijn de geboden die Noach na de zondvloed aangereikt kreeg: zich onthouden van afgoderij, van ontucht en van het eten van verstikt vlees en bloed. Dat beschouwde men toen als het minimum om met God een verbond aan te kunnen gaan. Daarmee wordt de joodse wet niet van tafel geveegd, maar wel gerelativeerd. Die Thora mag geen hindernis zijn, enkel een verdieping van de relatie met God en de geloofsgemeenschap. Zo bleven veel joden in het begin van geschiedenis van de christelijke gemeenschap de Wet onderhouden, net zoals Jezus dat gedaan heeft.

Zusters en broeders, de lezingen van deze zondag zetten ons aan het denken over hoe we werkelijk en trouw een volgeling van Jezus kunnen zijn. Hijzelf heeft ons daarbij zijn vrede aangezegd. Laten we leven als mensen van vrede en liefde, naar het beeld van God. Zo zullen wij individueel en als gemeenschap een plaats zijn waar God zijn verblijf kan nemen. Zo kunnen wij een licht zijn voor deze wereld. Amen.

Advertenties

0 Responses to “Homilie voor de 6e zondag van Pasen C”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Bezoekers:

  • 111,192 pageviews

Archief

Follow De blog van Vincent on WordPress.com

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 2.191 andere volgers


%d bloggers liken dit: